Zwemschool

Onze club is een zwemclub gericht op competitie. Om kinderen al vanaf jonge leeftijd een goede basis aan te leren, hebben we een eigen zwemschool. Het doel hiervan is uw kind op een fijne en veilige manier verschillende basis vaardigheden en zwemtechnieken aan te leren. Hiervoor baseren we ons op de leerlijnen van de Vlaamse Zwemfederatie (VZF). Op een gestructureerde manier leren wij uw kind de door VZF voorgeschreven vaardigheden en zwemstijlen aan. Een kind dat de verschillende groepen binnen de zwemschool doorlopen heeft, heeft een mooie basis van vrije slag en rugslag.

In de groepen van sportzwemmen die hierop volgen, verfijnen we deze zwemstijlen verder en wordt ook schoolslag aangeleerd. Nadien volgen nog starten en keerpunten. Zodra ze dit allemaal onder de knie hebben, kunnen kinderen al aan wedstrijden deelnemen. Als vierde en laatste zwemstijl volgt uiteindelijk de vlinderslag.

Denk je dat dit iets is voor jouw zoon of dochter? Bekijk hieronder dan zeker eens de werking van de verschillende groepen van onze zwemschool. In de eerste twee groepen ligt de focus op algemene watergewenning. Daarna volgt de eigenlijke zwemschool, waar een mooie basis gelegd wordt voor het aanleren van de verschillende zwemstijlen.

Informatie voor ouders: heb je vragen over de werking van onze zwemschool, of over de vorderingen van jouw kind? Voel je vrij om onze lesgevers hierover aan te spreken na de zwemles.

Doel zwemschool

Elk kind is verschillend. De één heeft soms iets meer tijd nodig om een nieuwe vaardigheid te verwerven dan de ander. Het ene kind zal dan ook sneller doorschuiven dan het andere. Wij streven ernaar om elk kind na maximaal 2 reeksen van 10 lessen in dezelfde groep, te laten doorstromen naar een volgende. Oefening baart kunst, en dus is een regelmatige aanwezigheid noodzakelijk om dit vooropgestelde doel te bereiken.

Wanneer je kind een reeks succesvol afgerond heeft, krijgt het van ons een diploma.

Groepen

Algemene watergewenning

Eendjes (gele badmutsen)

In deze groep wordt de basis gelegd om op een speelse manier waterangst te overwinnen. We leren hier hoe we ons door het water kunnen verplaatsen en we leren aquatisch ademen. Als startvereiste verwachten wij dat uw kind zonder angst in het water springt.

Op het einde van deze reeks …

  • durven we inspringen zonder hulp,
  • durven we voorwerpen van de bodem rapen,
  • durven we ons hoofd vlot in het water stoppen,  
  • verplaatsen we ons in verschillende richtingen in het kleine bad,
  • gaan we met ondersteuning op onze rug liggen en op onze buik met het hoofd in het water. We laten ons zo een 5 tellen verder begeleiden.

Zeepaardjes (paarse badmutsen)

Onze zeepaardjes leren statisch drijven op buik en rug. Op regelmatige basis trekken wij naar het ondiepe gedeelte van het competitiebad om een ander gevoel van drijven te ervaren.

Op het einde van de lessenreeks verwachten onze lesgevers van de kinderen …

  • dat zij zelfstandig kunnen drijven op de buik, waarbij ze aquatisch ademen ,
  • dat zij zelfstandig kunnen drijven op de rug,
  • dat ze een correcte vormspanning hebben. Een mooie ligging is voor verdere doorstroming heel cruciaal.

Zwemschool

Zeesterren (oranje badmutsen)

Na het statisch drijven wordt het tijd voor wat meer actie. In deze lessenreeks leren we dynamisch drijven. Hierbij maken we gebruik van onze benen. Dit zowel op de buik als op de rug. Net zoals in de vorige groep blijven we hier inzetten op een correcte vormspanning en aquatisch ademen. We laten de kinderen al eens kennismaken met de armbeweging van rugslag.

De zwemmertjes zijn klaar voor de volgende groep als ze …

  • zich in mooie pijl met gestrekte benen, ballerina voeten, correcte ademhaling en beenslag  kunnen verplaatsen,
  • drijvend van buikligging naar rugligging gaan,
  • drijven door een hoepel.

Kikkers (groene badmutsen)

Onze kikkers zijn klaar om een eerste echte zwemstijl aan te leren. We beginnen met rugslag. Een belangrijke reden hiervoor is dat deze slag een lange tijd kan worden volgehouden. Door de horizontale ligging in het water is er weinig of geen energieverlies en kan er perfect geademd worden. 

Om de groep te verlaten als volleerde kikker, hebben onze zwemmers voldoende ervaring met de arm- en beenbeweging van de rugslag. Als initiatie worden de voor- en achterwaartse tuimeling aangeleerd, net als de ademhaling voor crawl.

Visjes (rode badmutsen)

Onze lesgevers bij de visjes brengen de kinderen met veel passie de beginselen van crawl bij. De borstcrawl is de meest natuurlijke slag die we kennen en leunt heel sterk aan bij die andere natuurlijke beweging, het stappen. 

De soepele beenbeweging die we reeds hebben aangeleerd, wordt nu vergezeld van de zijdelingse ademhaling. Als je dit alles kunt combineren met een mooie, soepele armbeweging, kan je trots het visjesbrevet aan je collectie toevoegen.

Net zoals in de voorgaande groepen blijft ook bij de visjes een correcte vormspanning heel belangrijk. Als toemaatje ontdekken we in deze groep de beginselen van duiken.

Pinguïns

Onze pinguïns leren de zwemslag schoolslag aan. Dit is een complexe slag om aan te leren. De armen blijven in het water liggen; zij duwen het water opzij en naar achteren. De benen maken een zijwaartse/achterwaartse trapbeweging, met gehoekte voeten. Ook de juiste ademhalingstechniek wordt in deze groep aangeleerd.

Volleerde pinguïns hebben de basis van drie verschillende zwemstijlen op zak. Nu kunnen zij doorstromen naar de PACO-groep, onze eerste groep bij de sportzwemmers.